Minicross je nejmenší krosová motorka s elektrickým, či benzínovým spalovacím motorem. Tyto stroje v žádném případě nelze srovnávat s plastovými dětskými vozítky s elektromotorem, které jsou běžně dostupné v obchodních domech i na internetu.
Při výběru crossky je nutné brát v potaz věk a výšku dítěte a také kde budete motorku převážně využívat.
Minicross s benzínovým motorem
Minicross, nejčastěji osazen motorem 49 je opravdová malá motorka se vším všudy co k ní patří... Má klasické nafukovací pneumatiky, kvalitní kotoučové brzdy, výkonný motor a pevnou konstrukci, která vydrží. Plyn se přidává rychlopalem na pravé straně řídítek. Minicross má odstředivou spojku, takže při jízdě není potřeba řadit rychlosti, pouze se přidá plyn a minicross se rozjede, po opětovném uvolnění plynu se spojka rozepne a motor přestane zabírat... minicross nezastaví, jede dál, ale pouze setrvačností, při stisknutí brzdové páčky zastaví. Přední i zadní brzda se ovládá páčkami na řídítkách, stejně jako na kole.
U benzínového minicross je nutné provádět pravidelnou údržbu..., je to trochu složitější než u elektro modelu, ale i tak ji zvládne opravdu téměř každý.
Z údržby je nejsložitější čištění karburátoru, někomu to možná zní hrozivě, ale je to otázka cca 10 minut... Jak na to, se můžete podívat v našem video-návodu. Výrobce spotřebu neuvádí, ale platí, že na jednu nádrž minicross ujede cca 20 Km. Jako palivo se pro minicross používá MIX - benzín NATURAL 95 + plně syntetický vysokootáčkový olej pro dvoutaktní motory v poměru 1:50 (1 díl oleje + 50 dílů benzínu) po zajetí v poměru 1:40.
Minicross může být osazen koly 6" či 10". Obecně platí, že čím větší kolo, tím lépe zvládne nerovnosti a v terénu je motorka stabilnější.
Minicross, který má kola 6" je určen pro nejmenší, cca 3 leté děti, výškově od cca 90cm, které mají malé, či žádné zkušenosti s jízdou na motorce, či jízdním kole.
Minicross 49cc s 10" koly je již o něco větší, než výše zmiňovaný model. Tato motorka má již design, který se velmi podobá velkým cross motorkám, sedadlo je cca o 5-10cm výše a celková délka motorky je oproti modelu s 6" koly o zhruba 10cm větší. Základní provedení motoru má výkon 3,5 HP (2,5KW), nebo až 3,9HP (2,8KW) pokud je motorka vybavena sadou Big Bore, nebo tuningovým karburátorem. Zvuk stroje se podobá motorové pile, která ale zrovna není v plných otáčkách (neřeže), případně k trochu hlučnější sekačce. Dvoutaktní motor 49cc nemá olejovou náplň, olej potřebný pro mazání motoru se přidává přímo do benzínu.
Některé modely jsou již z výroby vybaveny lepšími komponenty, které výrazně zvyšují výkon, na ostatní je možno tyto díly dokoupit. Jedná se zejména o sadu Big Bore, tuningový karburátor, sportovní výfuk, tuningová spojka, tuningová převodovka a další komponenty. Za použití tuningových dílů může výkon motoru dosáhnout až 10HP a otáčky se mohou zvýšit z 8500 ot/min na 17500 ot/min.
Dle zkušeností doporučujeme vybrat model minicrossu, který je vybaven, případně dokoupit:
- Karburátor 15mm - větší výkon, stabilnější chod motoru, lepší spalování a tím pádem méně údržby (čištění karburátoru)
- Tuningová "kratší" převodovka - minicross je lépe zpřevodovaný a více vyjede, má lepší průchodnost terénem a lepší rozjezdy
U minicross s 6ti a 10ti palcovými koly lze omezit rychlost. Tato úprava spočívá v třístupňovém dorazu na plynové rukojeti. V závislosti nastavení dorazu je upravena možnost přidat plyn na maximum, jsou omezeny otáčky motoru a tím i výkon motoru. Výkon motoru se na zadní kolo přenáší pomocí řetězu a převodovky se kterou spolupracuje odstředivá spojka, ta se v důsledku otáček (odstředivou silou), roztahuje a "zakusuje se" do unašeče převodovky, (čím větší otáčky motoru, tím silněji se zakousne) a výkon se přenáší pomocí řetězu na zadní kolo.
U omezování rychlosti ale pozor... pokud stroj omezíte moc... začne při jízdě prokluzovat spojka a její životnost se razantně zkrátí! Pokud je stroj omezen, důzazně doporučujeme jízdu po rovině a po tvrdém pevném povrchu, který minimalizuje odpor.... Tráva je špatná, stoupání do kopce také. Motorka by měla být perfektně seřízená, aby nepřibržďovala, nebyl moc našponovaný řetěz a hlavně aby byly správně nafouknuté pneumatiky.
V některých modelech minicross může být namontován také čtyřtaktní motor 49cc o výkonu 4Hp. Motorka je s tímto motorem tižší a odpadá mixování paliva, zde se používá pouze NATURAL 95. U minicross 4T je i jednodušší údržba, karburátor není nutné čistit tak často, ale motorka je výrazně těžší a tak se v poslední době od těchto strojů upouští.
Minicross uveze i dospělého člověka o váze až 90Kg a 180cm vysokého, ale to pravé je to tak pro děti od 5 do 8 - 9 let. Pak doporučujeme postoupit o něco výše, na pitbike.
Pokud chce dospělák něco na "blbnutí", minicross se moc nehodí... z důvodu stylu posezu se do řídítek pletou kolena. Pro dospěláky je lepší minibike, ač je menší, způsob posezu umožňuje bezproblémovou jízdu i velkým osobám.
Minicross ECO s elektrickým motorem
Minicross je nejmenší opravdu krosová motorka s elektro motorem 250W, 500W, 800W, 1000W, 1100W, 1200W, či 1300W.
Minicross eco je běžně osazen koly 10"/10", případně 12"/10", takže s běžným terénem, jako jsou polní a lesní cesty si hravě poradí.
Minicross ECO, nebo-li elektrický minicross je konstrukčně totožný s benzínovým modelem. Má stejné brzdy, nafukovací kola, stejný rám i plasty. Nejedná se o elektrická vozítka s plastovými koly, kde motor kvičí, že už nemůže a neporadí si ani s malým kopečkem. Tyto minicross jsou osazeny výkonným elektromotorem. Nosnost minicross je u většiny modelů 70Kg (oproti benzínovému modelu je zatížení omezeno z důvodu ochrany motoru... nešetrné zacházení by při vyšším zatížení mohlo vést k jeho poruše).
Pod dozorem rodičů je minicross vhodný pro děti cca od 3 let, (cca 90cm vysoké) do cca 8 let (cca 140cm vysoké). Velká výhoda elektro pohonu je bezhlučnost a tím pádem možnosti využití třeba v parku, na pěší zóně, nebo kdekoli v zástavbě, kde by hluk benzínového modelu obtěžoval okolí, nebo i samotného jezdce, kterému by hluk mohl vadit.
Plyn se přidává rychlopalem na pravé straně řídítek. Přidávání plynu je plynulé (čím víc přidáte, tím rychleji jedete). Minicross může být vybaven dvou, nebo tří stupňovým omezovačem rychlosti. Většinou se nechá omezit na rychlosti 10, 20 nebo 30 Km/h. Omezení se běžně nastavuje klíčkem, který se nechá z motorky odejmout, aby si dítě rychlost nemohlo samo přepnout. Všechny motory jsou dostatečně silné, aby minicross vyjel i větší kopec a u výkonějších motorů nebyl problém aby uvezl i dospělého člověka. Minicross na jedno nabití ujede cca 15 - 18 Km, samozřejmě záleží na hmotnosti jezdce, na kvalitě seřízení stroje (namazání a našponování řetězu, nesmí přibržďovat brzda, atd.) profilu trasy, povrchu trasy (pevný asfalt / tráva). Minicross se do plna nabíjí cca 6 - 8 hodin. Minicross potřebuje jen minimální údržbu, jedná se hlavně o pravidelné nabíjení a to i když s ní zrovna nejezdíte (cca 1x za 3 týdny) a namazání řetězu, oproti benzínovým modelům, tedy jednodušší údržba. Když není benzín, je minicross čistší a nezapáchá benzínem, což můžete ocenit třeba při nakládání minicrosse do vozu, či parkováním v obytné místnosti.
Minicross NRG Racing
Trochu jiná kategorie jsou minicross NRG který má kola o velokosti 12/10" nebo 14/12". Jsou opět o trochu větší a jsou osazeny motorem o objemu 50cc, a výkon je vylazen na 9HP. Jedná se opět o motory dvoutaktní, které nemají vlastní olejovou náplň, a mazání se zajišťuje přidáváním vysokootáčkového motorového oleje pro dvoutaktní motory přímo do benzínu v poměru 1:50. U tohoto modelu se navíc doplňuje olej pro mazání převodovky.
Tento minicross je designově stejný jako dospělé dirtbike a konstrukčně nemá s klasickým minicrossem nic společného. Minicross NRG se startuje startovací pákou (nakopáváním), stejně jako dospělá cross, dirtbike, či pitbike, mohou být chlazeny vzduchem, nebo vodou. Je určena pro osoby od cca 8-9let, ale zde již důrazně doporučujeme nějaké zkušenosti s jízdou na minicross. U motorek v této kategorii se výkon a rychlost zpravidla omezit nedá.
Minicross má odstředivou spojku, takže se neřadí (je to "automat"), po přidání plynu se minicross rozjede. Po uvolnění plynu se spojka rozepne a motor přestane zabírat... minicross jede dál pouze setrvačností, při zabrždění zastaví. Přední brzda se ovládá na řídítkách jako na kole. Zadní brzda se ovládá pravou nohou a páka je umístěna před pravou stupačkou.
Dirtbike / Pitbike
Dirtbike má nejčastěji obsah motoru 110cc, 125cc, 140cc, 250cc, nebo 300cc a výkon od cca 7,5HP do 31Hp. V různých kombinacích motoru jsou osazena kola různých velikostí, proto na nich mohou jezdit jak děti, tak i dospělí. Nejmenší verze dirtbike jsou určeny cca od 9-10 let.
Na dirtbike se nejčastěji montují kola o rozměru 14/12, případně 17/14, ale vyjímečně i s provedením 12/10, či 10/10, dále pak 19/16, nebo 21/18.
Kola 14/12 jsou pro velikost jezdce cca 150cm a kola 17/14 pro jezdce cca 160cm vysokého.
Dirtbike může být "automat" s odstředivou spojkou, která funguje stejně jako u minicross, tzn, že stačí nastartovat, přidat plyn a motorka se rozjede, nebo s manuálním řazením, což je většina modelů. Většinou se řadí první rychlostní stupeň nahoru, pak je neutrál a 2,3,4,... dolů. (1-N-2-3-4-...). Na některých modelech dirtbike může být řazení přesně obráceně, vše je ale vždy popsáno v uživatelském manuálu konkrétního stroje. Jedná se o plné manuální řazení, takže se při rozjíždění i přeřazování rychlostních stupňů musí mačkat spojková páka.
Pokud se jedná o manuální řazení, motorka se startuje nožní pákou (nakopáváním), pokud jde o dirtbike s automatickým řazením, tento motor je vybaven elektrickým startérem (nožní páka úplně chybí) a startuje se tedy pomocí tlačítka na řídítkách.
Většina dirtbike má čtyřtaktní motor, to znamená motor, který má olejovou náplň (společnou s převodovkou) a palivo je NATURAL 95.